О.Турчинська, головний спеціаліст відділення НСПП в Рівненській області
01 березня 2017 року в Рівненській обласній універсальній науковій бібліотеці обговорювались актуальні проблемні питання діяльності закладів культури в умовах децентралізації, де взяли участь радник Міністра культури України І. Френкель, заступник голови Рівненської ОДА С. Богатирчук-Кривко, керівник Центру розвитку місцевого самоврядування Р. Сивий, начальник управління культури і туризму Рівненської ОДА Я. Мельник. На нараду були запрошені голови об’єднаних територіальних громад, керівники управлінь та відділів культури обласної та районних держадміністрацій, директори обласних установ культури і мистецтва. На нараді були присутні заступник начальника Відділення Т. Фокіна та головний спеціаліст Відділення О. Турчинська.
І. Френкель презентувала концепцію Децентралізації, стратегічною метою якої є розбудова єдиної цілісної Держави України із врахуванням місії культури як інструменту, який формує та передає моральні та етичні цінності, базові моральні орієнтири, які складають основу національної самобутності.
П. Давидюк, голова Рівненської обласної організації профспілки працівників культури України, у своєму виступі загострив увагу присутніх, що мають місце випадки, коли при створенні об’єднаних територіальних громад відбувається закриття закладів культури та скорочення найманих працівників. Зокрема, в Радивилівській районній централізованій системі публічно-шкільних бібліотек внаслідок оптимізації планується вивільнення переважної більшості найманих працівників.
Слід зазначити, що вказаний випадок дестабілізації стану СТВ перебуває на обліку роботи Відділення із запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів). Фахівцями Відділення надавались відповідні консультації та роз’яснення щодо практичного застосування Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів(конфліктів)» з метою захисту своїх інтересів та розв’язання конфлікту у межах правового поля.
Учасники наради відмітили, що в рамках децентралізації в Україні сільські бібліотеки можуть не вижити в цих умовах. На відміну від освіти та медицини, які отримують державну субвенцію, сфера культури фінансується з місцевих бюджетів. Утримувати таку мережу за кошти, що будуть у розпорядженні місцевих громад, складно, тому багато культурно-просвітницьких закладів будуть «оптимізовані». Насамперед це стосується бібліотек у сільській місцевості. На що І. Френкель відповіла, що процедура припинення функціонування закладів культури, окрім загально визначеної процедури, має враховувати галузеву специфіку спеціального законодавства. А саме статтею 20 Закону України «Про культуру», передбачено, що базова мережа закладів культури формується з метою забезпечення розвитку сфери культури, всіх жанрів і видів мистецтва, а також цілісної національної культури. Заклади культури, включені до базової мережі, не підлягають приватизації, оскільки забезпечують державні соціальні нормативи у сфері обслуговування населення закладами культури. Ч. 3 ст. 22 цього ж Закону передбачено, що виключення закладів культури з базової мережі можливе лише за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культур і мистецтв.
Наприкінці наради учасники підсумували, що в процесі децентралізації та під час створення об’єднаних територіальних громад мають бути дотримані вимоги чинного законодавства та максимально збережений фаховий кадровий потенціал.